În vizită la Amsterdam sau la Veneţia nordului

Din centrul Amsterdamului

Ce cunosc tinerii despre Amsterdam? Păi, cred că mai toţi spun într-un glas „Este locul unde drogurile uşoare se vând în coffeshop-uri şi există şi vestitul cartier al Felinarelor Roşii”. Ce merită însă să ştim despre Amsterdam? O mulţime de lucruri, printre care faptul că are peste 160 de canale navigabile ori că sunt peste 1.200 de poduri luminate noaptea, unele chiar mobile, care sunt numai bune pentru o plimbare după lăsarea serii. Plimbare cu bicicletele, pentru că în Amsterdam transportul pe două roţi este la mare modă. De la bărbaţi în costum, la doamne îmbrăcate elegant sau la biciclete cu un cărucior ataşat pentru copii, toată lumea merge pe bicicletă, inclusiv poliţiştii, care şi-au dat seama probabil că, dată fiind aglomeraţia, acesta este cel mai ok mijloc de transport în oraş.

Pe lângă cele de mai sus, Amsterdam este un oraş al florilor! Aici are loc chiar o licitaţie de flori! La Aalsmeer s-au pus bazele unui sistem tare interesant pentru licitarea florilor: pe ecrane uriaşe apar nişte ceasuri care arată preţul de la care pornesc vânzările şi ultimul preţ licitat. De aici şi proverbul olandez, potrivit căruia o floare recoltată pe timp de noapte se licitează dis de dimineaţă şi ajunge la vânzătorii din New York seara.

Când e de preferat să plecăm la Amsterdam

Olanda este ţara lalelelor şi, mergând pe această idee, mai toată lumea vrea să ajungă aici primăvara, prin aprilie, când toate grădinile cu flori sunt extrem de colorate, încât toată atenţia turiştilor este canalizată asupra nuanţelor puternice şi miresmei şi mai puternice.

Cele de mai sus sunt însă doar pentru cei care vor să vadă musai lalelele olandeze, pentru că altfel orice perioadă a anului este bună pentru un city break la Amsterdam. Cea mai călduroasă perioadă a anului, adică acele luni de care mai toţi localnicii se plâng sunt, ca şi la noi, iunie, iulie şi august, singura diferenţă majoră fiind însă faptul că dacă la noi temperaturile sar de 30 de grade Celsius fără un „aviz în prealabil”, la olandezi „a fi foarte cald” înseamnă de fapt temperaturi cuprinse între 21 şi 26 de grade Celsius.

Poate singura perioadă care nu e tocmai de recomandat este perioada cuprinsă între octombrie şi martie, pentru că în acest timp pot apărea rafale puternice de vânt… dar dacă doar atunci vă puteţi lua o zi, două libere de la serviciu pentru a pleca în city break nu cred că este o problemă majoră.

Apropo de vremea în Amsterdam, dacă vreţi să aflaţi despre cum e iarna acolo, daţi un click pe Travelgirls.ro.

Cât ne costă drumul şi cazarea

Cei care aleg un drum cu escală vor scoate din buzunar în jur de 200 de euro, iar cei care vor un zbor direct urcă preţul cu încă cel puţin 100 de euro. Ştiu, preţurile sunt mari! Gândiţi-vă însă la faptul că eu am căutat bilete pentru luna viitoare, aşadar dacă vă veţi planifica oarecum din timp city break-ul şi veţi achiziţiona cu câteva luni înainte biletele de avion, situaţia se schimba radical. Cât despre durata călătoriei, un zbor fără escală durează două ore şi un pic, aşadar o nimica toată, de fapt un pic mai mult decât drumul Bucureşti – Ploieşti cu un tren accelerat.

Cât despre cazare, booking.com ne spune că trei nopţi de cazare, pe undeva pe la final de septembrie (rezervate abia acum, la început de septembrie), ar costa undeva în jurul sumei de 600 de euro. Preţul ar fi unul valabil pentru două persoane. Aşa cum vă spun la fiecare destinaţie pe care o luăm la „puricat”, preţurile sunt mult mai mari în comparaţie cu cele practicate de agenţiile de la noi. Mai pe înţelesul tuturor: dacă vă decideţi din timp cu privire la destinaţie şi faceţi rezervarea cu mai mult de o lună înainte şi dacă alegeţi una dintre agenţiile de la noi, atunci veţi scoate cu siguranţă mult mai puţini bani din buzunar pentru cazare. Sau cel puţin veţi beneficia şi de masă asigurată în aceeaşi sumă de bani.

De la aeroport în centrul oraşului

Amsterdam este o destinaţie de top în Europa, iar Aeroportul Schiphol este al IV-lea aeroport ca mărime din Europa, localizat fiind doar la câţiva kilometri de oraş.

Cea mai simplă modalitate de a ajunge de la aeroport în centrul oraşului este să alegeţi ca mijloc de transport trenul. De la Aeroportul Schiphol până în centrul Amsterdamului, o călătorie durează aproximativ 20 de minute, la care se adaugă şi maxim 15 minute de aşteptare pentru a veni trenul (găsiţi online şi tabelul cu orarul trenurilor).

Biletele pot fi cumpărate de la automatele din sala de aşteptare din aeroport sau de la ghişeele speciale de la parterul aeroportului. Important este doar să ştiţi că NU se pot cumpăra biletele din tren. Cât despre preţul unui bilet – vei scoate din buzunar până în 4 euro doar pentru un bilet dus şi până în 7 euro pentru unul dus-întors (asta dacă sunteţi genul acela de persoane care vor să aibă totul planificat încă de la început, pentru a nu da de probleme mai târziu).

Dacă trenul nu vi se pare cea mai bună opţiune, vedeţi pe toandfromtheairport.com care sunt celelalte posibilităţi de a ajunge din aeroport în centrul Amsterdamului.

Olandezii sunt fani biciclete

Transport în Amsterdam

Aşa cum vă spuneam şi mai sus, olandezii iubesc bicicletele şi, implicit, peste tot veţi da de foarte mulţi oameni care preferă să meargă cu bicicletele atât spre birou, cât şi spre spectacole sau întâlniri informale, aşadar de ce voi, ca şi turişti, nu aţi alege aceeaşi variantă?!

Nu trebuie nici măcar să vă treacă prin cap că ar fi greu să găsiţi un centru de închirieri, pentru că sunt la tot pasul, important de ştiut este doar faptul că în cele mai multe dintre centre nu veţi da de modele foarte noi şi nici de biciclete „buclucaşe”, vopsite în culori foarte tari. Pentru toate acestea există şi un motiv important: în Amsterdam se fură destul de des bicicletele. Aşadar, aveţi grijă unde le parcaţi (nu orice stâlp şi sistem anti-furt sunt ok) şi staţi cu ochii pe ele. Apropo de parcat, nu o să aveţi probleme, pentru că la fiecare instituţie sau la fiecare magazin sau restaurant se găseşte prin apropiere o parcare specială pentru biciclete.

În principiu, aveţi voie cu ele peste tot, mai puţin prin zonele pietonale. Atenţie mare, poliţiştii stau cu ochii pe cei care se deplasează pe două roţi, aşadar riscaţi amenzi usturătoare dacă veţi intra cu bicicleta pe zonele destinate doar pietonilor.

Dacă bicicleta nu vă este bună prietenă, vă spun cu tristeţe că nici maşina nu o să vă fie. Bine, poate vă gândiţi voi că ar fi mai ok şi veţi avea parte de un confort ceva mai ridicat, dar când vă veţi trezi în ditamai aglomeraţia, din cauza faptului că străduţele sunt foarte înguste, o să vă schimbaţi imediat părerile.

Ca o concluzie, pe lângă bicicletă, vă rămâne doar transportul în comun, adică autobuzele, metroul şi tramvaiele, iar bilete pentru călătorii puteţi cumpăra de la automatele din staţii sau de la cele mai multe dintre tutungerii (ştiu olandezii ce ştiu). Mai ciudat de înţeles pentru noi este că preţul unui bilet depinde foarte mult de zonele Amsterdamului în care aveţi treabă.

Despre metrou trebuie să vă povestesc faptul că doar aproximativ 3.5 km de linie sunt sub pământ, mai exact porţiunea curprinsă între Central Station şi Amstel.

Metroul din Amsterdam

Tramvaiul vine destul de des şi aici puteţi achiziţiona un bilet şi de la şofer, unde mai pui că şi în interiorul există automate de bilete. În cele mai multe tramvaie în spatele mijlocului de transport există un angajat care marchează biletele, în semn că acestea au fost văzute, în altele, puţine la număr ce-i drept, va trebui să vă compostaţi singuri biletele (aparatele de compostat sunt galbene). Biletele sunt valabile o oră, deci, dacă sunteţi pe fugă, puteţi beneficia de un bilet şi mai multe călătorii, atenţie însă, mă refer la călătorii în aceeaşi zonă. Dacă schimbaţi zona, se schimbă situaţia total!

Pentru că tot suntem la capitolul „bilete de transport”, cred că ar fi bine de ştiut şi faptul că există permise de călătorie pentru o zi/două zile sau trei zile.

Nu e transport în comun, dar taxiurile sunt la mare căutare mai ales printre noi, românii. Eh, dacă aveţi nevoie de un taxi ar fi bine să aveţi la îndemână lista cu numerele de contact de la firmele autorizate din Amsterdam. Asta dacă vreţi cu adevărat să circulaţi cu un taxi, pentru că şoferii nu se opresc pe stradă, ci clienţii sunt luaţi doar prin comenzi telefonice. Tot legat de taxiuri: sunt scumpe! Preţul este de 1.5 euro/km. Probabil că pe asta se bazează şi faptul că niciun şofer nu se mai aşteaptă la bacşis atunci când un client deschide uşa maşinii.

Pe ultimul loc la capitoul transport în Amsterdam, dar cu siguranţă nu pe ultimul loc dacă vorbim despre preferinţe, se află vaporaşele care ne conduc, mai mult sau mai puţin vesele, pe canalele Amsterdamului.

Nu degeaba spuneam la început că Amsterdamul este Veneţia nordului, puteţi alege o plimbare cu vaporaşul sau închiria chiar o hidrobicicletă. Călătoriile durează de obicei o oră şi jumătate!

Hartă Amsterdam

Amsterdamul este capitala nominală a Olandei, asta deşi Guvernul se află la Haga. Cu toate că nu este un oraş imens, vă puteţi pierde destul de uşor dacă nu aveţi o hartă turistică la îndemână, aşadar vă lăsăm cu una, care, sperăm noi, să vă ajute la nevoie.

Info utile:

  • Subdiviziuni: 15 districte
  • Suprafaţă
    • Oraş: 219 km²
    • Pământ: 166 km²
    • Apă: 53 km²
    • Urbană: 1003 km²
    • Metropolitană: 1815 km²
  • Altitudine: 2 m.d.m.
  • Populaţie (1 ianuarie 2009)
    • Oraş: 758.198 locuitori
    • Densitate: 4.459 loc./km²
    • Urbană: 1.364.422
    • Metropolitană: 2.158.372
  • Cod postal: 1011 – 1109
  • Prefix telephonic: +31 (0)20

Arhitectura clădirilor din Amsterdam

Atenţie turişti!

Ca în orice alt oraş mare, singura problemă a turiştilor ar trebui să fie ca atunci când sunt în locuri aglomerate să fie cu băgare de seamă la buzunare, genţi, portofele. La asta se mai adaugă atenţia sporită pe care ar trebui să o acordaţi locului unde vă lăsaţi bicicleta. Vă spuneam şi mai sus că nu orice gard/stâlp ar trebui văzut ca un loc sigur de legat bicicleta şi nu orice lacăt vă asigură că o veţi mai găsi acolo când vă întoarceţi după ea. Nu vreau să vă atrag prea mult atenţia, doar cu pic de grijă şi „cele două roţi” vor fi în siguranţă!

În rest, Amsterdam este un oraş destul de sigur, chiar şi atunci când vorbim de plimbări la lumina stelelor. Când spun asta mă refer şi la vestitul Cartier Roşu, întrucât la cât de multe patrule de poliţişti au împânzit tot oraşul este destul de greu să aveţi experienţe neplăcute, asta doar dacă ţineţi cont de anumite reguli de bază, cum ar fi să nu acceptaţi invitaţii de la persoanele de culoare care vor să vă vândă droguri etc.

Veneţia Nordului are istoria ei

Puţină istorie nu strică, aşa că o să vă spun despre faptul că în secolele XV, XVI, viaţa culturală din Amsterdam înseamna doar festivaluri. De aici au început să se dezvolte concursuri de lectură şi de poezie, spectacole de teatru, de balet şi multe altele.

Prima atestare documentară Amsterdamului e un document emis la 27 octombrie 1275 de contele Floris al V-lea de Olanda şi Zeelanda. Aşa numita „A doua eră de aur a oraşului Amsterdam” este considerată a fi perioada de la finalul secolului al XIX-lea, perioadă în care au fost construite muzee noi, o staţie de tren şi Concertgebouw-ul, o sală de concerte considerată în primele 3 ale lumii.

Acestea fiind spuse am vorbit doar despre primii paşi în călătoria virtuală către Amsterdam. De mâine, începem să povestim despre atracţiile de neratat pe care trebuie să le vizitaţi în oraş.

Voi aţi fost la Amsterdam până acum?

Surse foto: ♀Μøỳαл_Bгεлл♂BE BACK ON 29th AUG/ Flickr.com, ♀Μøỳαл_Bгεлл♂BE BACK ON 29th AUG/ Flickr.com, vitalyzator/ Flickr.com şi twicepix/ Flickr.com.

Resurse: iamsterdam.com şi tripadvisor.com.

Dacă vreţi să aflaţi despre cum e iarna în Amsterdam, daţi un click pe Travelgirls.ro.

Comentarii 1
  1. Care ar fi varianta comoda sa pot vizita Giethoorn cu plecare din aeroportul Timisoara ?

Adauga un comentariu

Amsterdam
esential Esential
de_ne_ratat Obiective de ne-ratat
inedit Obiective inedite
food_drinks Food & Drinks
special Shopping & Special
harta Harta turistica